De werknemer van de 21e eeuw: Information Literacy

Share

zaterdag 17 april 2010

Jeff Jarvis: This is bullshit

We hebben geen flauw idee wat de 21e eeuw ons zal brengen. Het is volgens experts volkomen onduidelijk hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet. Een ding is zeker. Leren wordt essentieel.

Al in 1996 komt de OESO tot de volgende conclusie:

The knowledge-based economy is characterised by the need for continuous learning of both codified information and the competencies to use this information. As access to information becomes easier and less expensive, the skills and competencies relating to the selection and efficient use of information become more crucial… Capabilities for selecting relevant and discarding irrelevant information, recognising patterns in information, interpreting and decoding information as well as learning new and forgetting old skills are in increasing demand.

Als je gevraagd wordt om een presentatie te geven ga je precies dit doen. Je zoekt informatie, je selecteert informatie, je probeert het in een logische volgorde te zetten en het zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden aan het publiek.

Eigenlijk lijkt deze omschrijving verrassend veel op de taak van een docent die een nieuw onderwerp gaat geven. Maar dit is geen omschrijving van de taak van docenten. Dit is wat toekomstige werknemers zouden moeten kunnen. En die toekomstige deelnemers zitten nu in scholen samen met docenten. En de kans is groot dat die docenten precies doen wat hun cursisten zouden moeten kunnen. In veel gevallen zijn het nog steeds de docenten die produceren. En cursisten consumeren terwijl ze zouden moeten produceren.

En het gevolg? Docenten voelen zich overwerkt en op het MBO verveelt 40 % van de cursisten zich.

Willen we echt een kenniseconomie worden dan zullen we de rollen van docenten en cursisten op onze scholen echt stevig tegen het licht moeten houden.

Wanneer gaan we cursisten dit leren? Wanneer gaan we dit van ze vragen? Of laten we ze los op de arbeidsmarkt en hopen we dat ze dat onderweg wel ergens op gaan pikken?

Mij bekruipt daarnaast het gevoel dat wat er tussen docenten en cursisten gebeurt een deel is van een veel groter patroon. Als het je werk was om informatie te verwerken en daardoor een expert te worden wat blijft er dan over als iedereen over die informatie kan beschikken? Wat moet een docent als alle informatie die hij geacht wordt over te dragen voor iedereen beschikbaar is? Wat moet een expert op het gebied van ziektes als bij de mexicaanse griep iedereen over informatie kan beschikken en daar zijn eigen analyses en interpretaties op kan loslaten. Of iedereen een verwerker van informatie kan kiezen om achteraan te lopen. Ongeacht of die verwerker van informatie zijn werk goed gedaan heeft. Is er eigenlijk wel een klimaatprobleem? Wat willen we geloven? Kies maar… Er is altijd wel een verwerker van informatie te vinden die het met ons eens is.

Is het gek dat we experts steeds minder op hun woord geloven?

Voor het onderwijs lijkt er een logische weg te gaan. Niet meer de docenten met bronnen laten stoeien en die vertalen voor cursisten maar cursisten zelf met bronnen te laten werken. Laat ze zien welke bronnen wij uitgekozen zouden hebben en laat ze er mee werken.

Waarom we dat nog niet doen? Volgens Jeff Jarvis omdat we de orde niet willen verstoren en vanwege ons ego…

(Visited 51 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*