DigLin+ en online leren

Share

En plotseling moesten we. In deze Corona crisis is het eigenlijk niet meer mogelijk om te kiezen tussen het zoveel mogelijk overdragen van de regie naar de lerende of controle houden. Hoe we het ook wenden of keren. De leerder die thuis achter zijn laptopje zit of desnoods achter zijn mobiel heeft de regie. We zitten er niet meer bij en er zeker niet meer bovenop.

Sinds DigLin+ op de markt is, is er door docenten van volwassen en jongeren geëxperimenteerd met autonomie. Het doel is altijd geweest om leerders de mogelijkheid te geven zo zelfstandig mogelijk kennis op te doen. De leerder zou bronnen in overvloed moeten hebben om aan doelen te werken. Veel onmiddellijke feedback, veel keuzes, veel trainingsmogelijkheden, beeld en geluid. Materiaal zo rijk maken dat er kennis kan gaan ontstaan en dat leerders uitgedaagd worden.

Het idee is altijd geweest dat de sturing in het leerproces zou liggen in doelen of hoge verwachtingen. Het gaat er niet om dat wij vastleggen wat cursisten moeten doen maar wat ze moeten kunnen. Het idee was dat docenten doelen of hoge verwachtingen vanuit vertrouwen neer zouden leggen bij leerders. Het liefst via grote invloed van de leerder maar altijd met een docent die de lat net wat hoger legt dan de leerder denkt dat mogelijk is. Een docent die cursisten door barrières helpt te breken.

Ik geef vaak het voorbeeld dat ik tegen een cursist moet kunnen zeggen dat ik zeker weet dat hij aan het eind van de dag tot 50 kan tellen in het Nederlands en dat hij mij dat gaat laten zien vanmiddag. En dat hij dan niet van mij afhankelijk is om dat doel te halen. Dat er voldoende bronnen zijn om dat op allerlei manieren te trainen.

Ik zie nu hoe dat nu op allerlei plekken ontstaat. Een “check-in” waar online afgesproken wordt wat er “verwacht” wordt, of wat het doel is. En dan aan het eind een “check-out” waarin leerders laten zien wat ze kunnen en wat ze bereikt hebben. De docent is steeds vaker echt de laatste bron.

Het kan fysiek ook niet meer anders volgens mij. We hebben het niet meer in de hand. En het is mij al lang duidelijk dat we zeker online cursisten niet erg lang “bij de les” kunnen houden. We moeten leerders leren vertrouwen. Niet alleen omdat we “de controle” nu even niet meer kunnen hebben maar omdat het beter is voor leren.

We hebben – na overleg met de uitgever – besloten DigLin+ een aantal weken “open” te zetten. Omdat we denken dat dit enorme “online experiment” heel veel kan opleveren voor het onderwijs en omdat we denken dat daarvoor bronnen nodig zijn waarmee leerders het heft in handen kunnen nemen en waardoor docenten en leerders kunnen gaan sturen op doelen.

Ineke van de Craats, Jan Deutekom

(Visited 725 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*