Het vervolg op Diglin

Share

Foto's 2013-01-26 01.44.29 PM

Diglin of de “Digital Literacy Instructor” is software om de klank-tekenkoppeling te trainen. Om kortom de code te kraken bij het allereerste begin van het leren lezen en schrijven. Het is in samenwerking een aantal universiteiten en het Friesland College gebouwd voor 4 talen. Vooral in Nederland wordt het nu op allerlei plekken gebruikt. Dat heeft geleid tot enthousiaste reacties van docenten (zie bijvoorbeeld dit blogartikel van Nico Knoester) en studenten.

Natuurlijk is er nagedacht over het uitbouwen van Diglin. Om meer oefeningen te maken en van woorden over te gaan naar zinnen en korte verhalen waarmee studenten verder kunnen oefenen.

Dankzij een uitstekende groep studenten bij ons leerbedrijfje op het Friesland College zijn de afgelopen 10 weken grote stappen gezet om een vervolg en uitbouw van Diglin mogelijk te maken. Het ombouwen van templates (die oorspronkelijk voor het Deens gebouwd zijn) heeft gezorgd voor een stroom nieuwe oefeningen. Een deel van de oefeningen is een verdere uitbouw met extra oefeningen gekoppeld aan de woordenlijsten zoals ze voor Diglin gebouwd zijn. Er zijn memory oefeningen gebouwd waarmee studenten woorden kunnen koppelen aan foto’s en de uitgesproken woorden.

Memory lijst 1a

Memory lijst 1b

Memory lijst 1c

 

Of oefeningen die rond thema’s woorden koppelen aan beelden

Het Hoofd

Daarnaast zijn er Bingo oefeningen gemaakt. Daarmee kan een student in alle rust oefenen om uitgesproken woorden te koppelen aan geschreven woorden of om dat binnen een bepaalde tijd te doen. Studenten kunnen daarbij zelf instellen hoe snel het spel verder gaat. We schatten in dat als de klok op 4 seconden staat dat je dan op een ” normaal” tempo zit.

Bingo zonder tijd lijst 1

Bingo met tijd lijst 1

Maar we gaan nu ook verder dan alleen de klank-tekenkoppeling. Zo zijn er nu eenvoudige verhalen met beeld en geluid.

Jan maakt een tafel

Jan maakt een tafel – invultekst

En wat moeilijkere verhalen over beroepen.

Jaap is boer

 

 

Er zullen de komende tijd nog meer templates komen en we zullen deze templates gaan vullen.

(Visited 1.331 times, 1 visits today)

19 gedachten over “Het vervolg op Diglin

  1. Hallo Jan,

    De teksten zijn leuk en interessant.
    Fijn dat de woordenschat door een foto wordt aangeboden, omdat een beeld xxxx maal sneller werkt dan een verhaal rondom een woord.
    Ik vind het prettig dat veel teksten toegespitst zijn op de mannelijke deelnemer.
    Misschien is het een idee om na verloop van tijd de regels in de teksten niet onder elkaar te zetten , maar door te laten lopen, zodat de deelnemers over de regel heen leren lezen.
    Ik ben geen spelletjesmens …………….en heb altijd een hekel gehad aan spelletjes……..dus ben bevooroordeeld………wat is het doel van deze spelletjes….trainen van het werkgeheugen??

    maar voor de rest?
    Ben er blij mee.

    GR. Marleen Smeets

  2. Marleen,

    Dank voor je reactie.
    Heb je gezien dat in de verhalen ook alle onderstreepte woorden aan te klikken zijn en individueel te beluisteren?
    Ja, de spelletjes.
    Ten eerste. Veel studenten vinden het leuk! We hebben een veel grotere leeromgeving gebouwd voor Deense analfabeten en zij werken veel met bingo en memory als onderdeel. En het is natuurlijk ook prima als studenten dit niet leuk vinden en ze deze oefeningen overslaan.
    Maar vooral: We hebben in Diglin gezien hoe studenten duizenden keren de uitgesproken woorden aanklikten en de uitgesproken klanken en foto’s. Één deelnemer had na bijna 16 uur in Diglin ruim 2000 spraakklanken afgespeeld, 2100 uitgesproken woorden gehoord en bijna 2500 plaatjes bekeken. En heel vaak in combinatie! Dus uitgesproken klanken, uitgesproken woorden, met de foto en met het uitgeschreven woord in een zeer gecontroleerde situatie.
    Ik heb zelf het vermoeden dat alleen die hoeveelheid al in combinaties een enorme invloed heeft. De memory borduurt daar op voort. Hier werk je met dezelfde woordenlijst en construeer je combinaties van foto’s, woorden en uitgesproken woorden. Het zal wellicht het werkgeheugen verbeteren maar je krijgt vooral nog meer van die combinaties te zien en te horen.
    De Bingo (en zeker die met tijd) zijn bedoeld om snelheid te trainen. Als je de bingo op 3 seconden zet en je slaagt er in om dat bij te houden dan heb je een aardige snelheid te pakken. Dat zal lezen aanmerkelijk verbeteren. We zijn aan het zoeken naar het overbruggen van technisch lezen naar echt op tempo zinnen lezen. En dit lijkt ons heel geschikt om dat te trainen…

  3. Beste Jan Deutekom,

    Afgelopen zondag heb ik digling en de applications ontdekt. Misschien mis ik iets, maar bij de eerste editie kan ik bij een oefenin op TERUG aanklikken zodat ik weer het overzicht van de oefeningen heb. Bij de applicaties Lezen, Schrijven en Luisteren lukt dat niet. Jammer, want ik vermoed dat het heel verwarrend voor mijn cursisten (zeer) laagopgeleid en behoorlijk digibeet en nog niet handig in het bewaren van het overzicht. Ik werk als NT2 docent bij het coa en ook hier zijn de computers traag.

    1. Ik weet het. We zijn nog bezig dat ook in de andere applicaties in te bouwen. We proberen ze aan te leren het ” terug” knopje in de browser te laten gebruiken. We raden aan om Firefox te gebruiken. Dan kom je precies daar terug waar je was. Bij andere browsers werkt dat niet.

  4. Hallo Jan,
    Wij op het ISK in Den Bosch gebruiken Diglin ook voor onze leerlingen, maar tot onze grote verbazing kunnen wij niet mer op de site….. hellup!
    Bestaat Diglin niet meer?

    1. Dagmar,

      Ik heb net even gekeken en inderdaad is de oude Diglin uit de lucht. Ik zal er morgen induiken. Sorry voor het ongemak. Ik raad aan voorlopig de nieuwe site te gebruiken. Die heeft alles wat de oude site had (en nog veel meer) alleen niet de spraakherkenning.

      Groet,

      Jan

  5. Dag Jan,
    ook wij gebruiken met veel plezier Diglin op de alfales. Maar vanaf januari lukt het niet meer.
    Hoe heet de nieuwe site? Hoe kunnen we die bereiken?
    Alvast hartelijk dank
    Helena Huttenga
    Stavoor
    Groningen

  6. Beste Jan.

    ik heb mijn alfabetiseringscursisten achter Diglin gezet, en ze vinden het leuk. Helaas werken veel geluidsfragmenten van de woorden niet, zoals bij Schrijven, woorden schrijven 1 en de woorden bij de thema’s. Is dit een bekend probleem?

    Vriendelijke groet,

    Birgit

    1. Birgit,

      Het zou kunnen zijn dat je een browser gebruikt die niet alles optimaal ondersteunt. We raden aan om Firefox of Safari als browsers te gebruiken. Ik heb hier net getest en alles werkt hier. Mocht je ondanks andere browsers toch nog problemen hebben dan hoor ik het graag!

      Groet,

      Jan

  7. Beste Jan,

    Ik zie dat Diglin bij uitgeverij Boom wordt uitgegeven. Ergens las ik dat de testversie van Diglin tot vanaf 1 juli 2017 gebruikt kan worden. Betekent dat dat deze gratis versie stopt?

    Groet,

    Astrid Vossen

    1. Astrid,

      Dat klopt. De datum is nog wat onzeker. De planning is nu dat Diglin+ half juli of begin augustus naar Boom gaat. Zodra we meer weten komt er op de website een bericht.

      Groet,

      Jan

  8. Dag Jan, zag dat Diglin medio augustus bij Boom te koop zal zijn en dat het tot die tijd nog gratis is. Mijn vraag is een andere. Is er ook uurregistratie (mogelijk) terwijl de student online werkt met Diglin?
    groet,

    Ite Op den Orth

  9. Beste Jan,

    Vorig jaar hebben wij op de ISK met veel plezier gewerkt met diglin. Vanaf dit schooljaar werkt de site niet meer. Hoe kunnen we licenties krijgen? Welke kosten zijn daaraan verbonden?

    vriendelijke groeten B. Broek

Laat een reactie achter op Helena Huttenga Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*