Vrijdag 5 maart 2010
Eigenlijk ben ik ontzettend trots op ons leerbedrijfje. Ooit gestart in een keldertje volgestampt met computers en met twee collega’s en wat cursisten gestart met het bouwen van leermiddelen. Omdat het volgens ons anders kon en moest. Standaard grapje in de kelder… Je kunt niet dieper dalen in het Friesland College dan terechtkomen bij het Leerbedrijf Bronnen.
Ook in ons leerbedrijfje werden cursisten vanaf het begin geconfronteerd met Sprint². En we zagen dat het werkte. Cursisten leerden heel snel te werken met bijvoorbeeld Flash door te werken aan een eindproduct en doordat er allerlei bronnen waren in de vorm van “kennis” die in producten verwerkt was en in de vorm van cursisten die al kennis opgedaan hadden. Werken aan eindproducten betekende dat die bronnen steeds beter benut werden door cursisten. Waar het voor mij ooit maanden duurde voordat ik een beetje doorkreeg hoe Flash werkt, bleken cursisten in een bronnenrijke omgeving dat al na een week te pakken te hebben door van elkaar en van producten gebruik te maken. Heel vaak hoorden we van cursisten dat ze in een week werken in het Leerbedrijf Bronnen meer leerden dan maanden op de opleiding.
En de kwaliteit van onze producten groeide en is nu zo goed dat we er mee de markt op kunnen. We hebben al digitaal materiaal ontworpen en geproduceerd voor een alfabetiseringsmethode.
Leiding geven aan dat leerbedrijf betekende ook dat ik een andere blik kreeg op onderwijs en wat onderwijs uiteindelijk zou moeten opleveren. In ons leerbedrijfje kwam in de begeleiding naar cursisten al heel snel de vraag op: Als we een echt bedrijf zouden zijn, wie zouden we dan een vaste aanstelling geven en bij wie zouden we het tijdelijk contract niet verlengen.
Stel die vraag en vrijwel iedereen is het al snel eens. Pietje krijgt een vaste aanstelling en bij Willem wordt de aanstelling niet verlengd. Ook cursisten kunnen dat feilloos aangeven. Eigenlijk ging het dan nooit direct om kennis hoewel dat altijd een onderdeel is. Het ging dan veel meer om de vaardigheid om een taak af te maken en de vaardigheid om de kennis op te doen om die taak af te ronden. En om de houding die daar bij nodig is.
Nu hangt er in ons leerbedrijfje deze omschrijving van een c medewerker en een a medewerker: