Lesmateriaal: Toetsen of leren?

Share

zondag 6 juni 2010

Elke onderwijskundige zal je het kunnen vertellen. Feedback moet zo snel mogelijk komen. Uitgestelde feedback kan erg schadelijk zijn voor leren. Dat maakt het mogelijk dat verkeerde dingen ingeslepen worden. Elke docent kan je vertellen dat als iets eenmaal verkeerd is aangeleerd het heel moeilijk wordt om het te herstellen.

Thumbs buttons

Ik heb de afgelopen jaren veel digitaal lesmateriaal gezien. En ik ben niet erg onder de indruk. Bij zowel materiaal van professionele uitgevers als openbaar toegankelijk materiaal wordt de regel van directe feedback eigenlijk vrijwel altijd overtreden. Je mag eerst een hele zwik oefeningen invullen en ergens onderaan staat het knopje correctie. En dat maakt een oefening in mijn ogen een toets.

Je kan met zo’ n oefening constateren wat een cursist kan. Maar of hij er veel van leert is maar de vraag. Snelle en directe feedback zorgt er voor dat een cursist stopt op het moment dat het antwoord niet goed is en gaat nadenken.

Bovendien is de eerste actie nog helemaal geen leren. De eerste actie doe je met de kennis of de vaardigheden die je al in huis hebt. Als er na de eerste actie snelle feedback volgt en dan volgt er een nieuwe actie… Dan pas start leren.

Zo kan het

Of zo

(Visited 98 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*