Een docente heeft me ooit dit filmpje toegestuurd. Ze vond het een prachtig voorbeeld van werken met hoge verwachtingen. Eigenlijk is het een filmpje over leren. Het is kijken naar leren en in zekere zin ook kijken naar leiding geven. En er komen in een paar minuten zoveel dilemma’s langs. We gebruiken het filmpje regelmatig bij workshops voor docenten en begeleiders van studenten. Het filmpje triggert.
We vragen de kijkers voor we het filmpje afspelen wanneer ze de neiging krijgen in te grijpen. Wanneer gaan ze helpen? En we vragen ze bij het bekijken van het filmpje te bedenken hoeveel eendjes het niet gaan redden.
Alle eendjes redden het en het is prachtig om te zien wat de moedereend doet. Ze heeft voor haar kroost echt een hoge verwachting neergezet. Ze wacht vervolgens rustig af en ze lijkt geen enkele twijfel te hebben. Ze staat daar vertrouwen uit te stralen. Tuurlijk, ik interpreteer. Dat is ook wat ik wil zien. En dat is wat voor onze studenten heel erg goed zou zijn. Een docent die er van onvertuigd is dat het goed komt… En die de studenten hun eigen fouten laat maken, geduld heeft en rustig afwacht.
Het eendje dat als eerste boven is, is dat het grootste talent? Is dat de high potential? Gaan we die anders behandelen in het vervolg? Heeft die bewezen dat we er veel van kunnen verwachten?
Als we de laatste eendjes zouden helpen… Wat zou dat doen met hun zelfvertrouwen? Zouden we ze niet trots afnemen? Zouden ze daarna het idee hebben dat ze minder zijn? Dat ze nou eenmaal niet goed zijn in springen? En dat ze hulp nodig hebben?
Wie geven we hier zelfvertrouwen en bij wie breken we het zelfvertrouwen af als we gaan helpen?
Kijk eens om je heen in je klas, naar je team en collega’s. Wat zijn de high potentials en is dat wel echt zo? Of zijn dat de vroege springers, degenen die door een kleine relatieve voorsprong in het begin gewonnen hebben aan zelfvertrouwen. Die als gevolg van die kleine voorsprong in het begin meer kansen hebben gekregen, waar meer van verwacht werd. Zijn het mensen die meer cognitieve geschiedenis hebben, meer ervaring en oefening hebben gehad en daarom een relatieve voorsprong hebben. Kunnen ze daarom al springen? En anderen nog niet?
Als je begeleidt of leiding geeft… Wees een moedereend.