Ik zei net dat ik hier meer heb geleerd dan in 5 jaar aan onderwijs in totaal.
En hoe lang zit je hier nu?
Ik zit hier nu 10 weken
Dit is een van onze studenten. Hij is 17 en heeft op 5 VWO gezeten en is daar afgehaakt en naar het MBO gegaan. Hij heeft de afgelopen 10 weken in ons leerbedrijf bronnen gewerkt en geleerd. Het is vandaag zijn laatste dag. Hij presenteert voor de laatste keer hoe ver hij gekomen is met zijn applicatie. Hij heeft twee templates/applicaties gebouwd/geprogrammeerd. We kijken op zo’n laatste dag iets verder terug en vragen hem of hij in die 10 weken veel geleerd heeft. Spontaan komt dit er uit. Ik vraag hem dat nog even te herhalen om het op te nemen.
We weten dat de studenten bij ons heel veel leren. Iedereen vult na 10 weken een enquête in. 72% geeft aan dat ze “heel veel geleerd” hebben, 28% zegt dat ze “veel geleerd” hebben. Niemand zegt dat er “weinig geleerd” is of dat er “niets geleerd” is.
Ik ben blij dat het op film staat. Dit is toch wel een hele stevige uitspraak van een hele serieuze student. Ik geloof ook niet dat het helemaal zal kloppen maar dat hij het zegt betekent wel iets. Ik vraag hem na de reviews nog even waarom hij dat vindt. Ook dat zet ik op film. Dit is wat hij zegt:
Wat ik hier vooral gemerkt heb is dat je hier tegenkomt hoe je moet werken in plaats van dat je moet werken. Vooral wat betreft planning en met je tijd omgaan. Dat was wel een heel verschil met de middelbare school waar ze daar geen aandacht aan besteden en dat je alleen je opdracht moest maken.
En zitten ze er hier dan bovenop? Zijn ze streng en controleren ze je?
Nee, dat is helemaal niet het geval. Het is dat terwijl je met je opdracht bezig ben dan ga je vanzelf tegen dingen aanlopen … en dan krijg je tips mee hoe je efficiënter met je werk om kan gaan.
Helpt het dan dat je ‘s ochtends zo’n daily stand-up hebt? (Bij het leerbedrijf Bronnen werken we met scrum-achtige elementen. Elke dag hebben de studenten om half 10 een daily stand-up waarin ze aan elkaar vertellen waar ze mee aan het werk gaan en of ze ergens op vastgelopen zijn. Elke vrijdag is er een review waarin elke student laat zien hoe ver hij gekomen is met zijn product.)
Ja, dat helpt absoluut als je ziet waar iedereen tegenaan loopt. Je krijgt tips mee van je collega’s. En als je weet waar anderen mee zitten kan je daarmee proberen te helpen. Je kan ook je eigen problemen aangeven en dan is er altijd wel iemand die daar wel een antwoord op weet.
En helpt het ook dat je op vrijdag moet presenteren hoe ver je bent?
Ja, dat is zeker een stok achter de deur zeg maar. Dat je toch wel iets moet bereiken in een week. En ook tijdens die presentatie als er dingen nog niet gelukt zijn dan kan je dat aangeven en dat je collega’s dan ook in je applicatie kunnen zien wat er nog moet gebeuren.
In het leerbedrijf Bronnen zijn de studenten de hele week aan het werk om applicaties te bouwen. Het is in zekere zin een echte werkplaats. Er zijn geen “lessen” en als er al “instructie” plaatsvindt dan is dat op verzoek van een student die ergens op vastgelopen is. Vaak is dat ook meer “overleg” over een probleem dan klassieke instructie. Die “instructie” wordt meestal niet gegeven door een docent. Het is bijna altijd een andere student. Vrijwel altijd is de kennis bij de groep studenten aanwezig om het probleem aan te pakken. Ook de vakdocent is een bron maar het is bij voorkeur de laatste bron.
Het is mooi dat deze student zegt dat je tegenkomt hoe je moet werken en dat je vanzelf tegen dingen aanloopt als je met je opdracht bezig bent. We geven geen les in hoe je moet werken. We zorgen er inderdaad voor dat het hoe een probleem wordt en dat cursisten er zelf mee aan de slag gaan. Ze moeten eigenlijk hun eigen gebruiksaanwijzing ontdekken.
Mooi verhaal Jan! Herkenbaar ook. In hoeverre krijgen ze ‘les’ in scrummen?
Ze krijgen ook geen les in scrummen. Er is steeds nieuwe in- en uitstroom. Nieuwe studenten doen gewoon mee en daardoor krijgen ze automatisch door hoe het werkt.